آخرین اخبار

گزارش دیدارهای دکتر وحید جلال زاده در روسیه (بخش دوم)

– رایزنی با رئیس گروه دوستی شورای فدراسیون روسیه مذاکره و رایزنی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مسکو ادامه دارد. دکتر وحید جلال‌زاده در ادامه رایزنی با مقامات پارلمانی روسیه با دیمیتری واسیلنکو رییس گروه دوستی شورای فدراسیون روسیه گفت‌وگو کرد. در این دیدار که اعضای گروه دوستی شورای […]

اشتراک گذاری
17 آذر 1401
کد مطلب : 2529

– رایزنی با رئیس گروه دوستی شورای فدراسیون روسیه

مذاکره و رایزنی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مسکو ادامه دارد.
دکتر وحید جلال‌زاده در ادامه رایزنی با مقامات پارلمانی روسیه با دیمیتری واسیلنکو رییس گروه دوستی شورای فدراسیون روسیه گفت‌وگو کرد. در این دیدار که اعضای گروه دوستی شورای فدراسیون روسیه هم حضور داشتند، راه‌های تقویت دوستی و همکاری این دو نهاد قانون‌گذار بررسی شد.
دیمیتری واسیلنکو در آغاز این دیدار گفت: ایران بیش از چهل سال زیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب قرار داشته، اما با تکیه به توان و تخصص بومی، به خوبی بر تحریم‌ها غلبه کرده و در مسیر پیشرفت قرار گرفته است. این سناتور ارشد روسی به اعمال تحریم‌های سنگین علیه روسیه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ایران و روسیه باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنند و روابط خود بیش از پیش تعمیق ببخشند.
دیمیتری واسیلنکو ، رییس گروه دوستی شورای فدراسیون روسیه تجربیات ایران در حوزه مقابله با تحریم‌ها را ارزشمند برشمرد و افزود: ایران در شرایط سخت تحریمی توانسته روی پای خود بایستد و ایران الگویی کامل برای روسیه و کشورهای مستقلی است که قصد دارند در برابر یک‌جانبه‌گرایی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا ایستادگی کنند.
وحید جلال‌زاده نیز در این ملاقات گفت: پیشرفت‌های روسیه بسیار قابل ملاحظه است و در جمهوری اسلامی ایران نیز مسیر رشد و پیشرفت در همه حوزه‌ها ادامه دارد.
وی با تشریح پیشرفت‌های علم و تکنولوژی ایران در حوزه نانو، سلول‌های بنیادی، صنایع دفاعی، نفت و گاز، قطعات خودرو و هواپیما گفت: همین پیشرفت‌ها موجب شده است آمریکا با اعمال تحریم و اقدامات مخرب تلاش کند مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را دچار اختلال کند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از توسعه و تعمیق همکاری‌های ایران و روسیه گفت: برای مقابله موثر و خنثی کردن آثار تحریم‌های امریکا و غرب، لازم است از تجربیات مشترک و ظرفیت‌های عظیم در دو‌سوی دریای خزر استفاده کنیم.

– بازدید از سالن اختصاصی ایران در نمایشگاه هفته سلامت روسیه

همزمان با آغاز به کار سی و یکمین نمایشگاه بین المللی «بهداشت و درمان، مهندسی پزشکی و داروسازی» در مسکو، هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی «وحید جلال‌زاده»، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه‌های خود در روسیه از پاویون کشورمان در این نمایشگاه بازدید کرد.
در این بازدید که «کاظم جلالی»، سفیر ایران در روسیه در آن حضور داشت، هیات مذکور از نزدیک با شرکت‌های تولیدی ایرانی در این حوزه دیدار و از ظرفیت و پتانسیل‌های صادراتی آنها آشنا شدند.
۲۳ شرکت از بخش‌های مختلف تولید تجهیزات پزشکی از ایران در این نمایشگاه حضور دارند.

– دیدار با رئیس کمیته بین‌الملل مجلس دومای روسیه
لئونید اسوتسکی، رئیس کمیته بین الملل مجلس دومای روسیه در دیدار با وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با گرامی داشت یاد و نام سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: برای ما روس‌ها، نام شهید سلیمانی اسم رمز مقاومت است، چرا که این شهید بزرگ با ایستادگی در برابر هژمونی آمریکا به دنیا نشان داد که قدرت امریکا پوشالی است.
اسلوتسکی افزود: برای یادبود شهید نامدار قاسم سلیمانی ما برنامه‌ای بنام «طرح شهید سلیمانی» داریم که در چارچوب این طرح، اوضاع منطقه، مسائل امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی می کنیم.
لئونید اسلوتسکی گفت: وقت آن فرارسیده که دو کشور در تمام سطوح روابط خود را مستحکم‌تر کنند. نماینده شناخته شده مجلس دومای روسیه از سفر رئیس مجلس دوما به تهران در آینده نزدیک خبر داد و افزود: این سفر روابط دوجانبه، از جمله مناسبات پارلمانی را قوی‌تر از همیشه خواهد کرد.
وی افزود: ایران و روسیه تحت شدیدترین اقدامات مخرب آمریکا و غرب هستند و این مهمترین دلیلی است که باید تهران و مسکو روابط خود را مستحکم‌تر کنند.
وی همچنین گفت: از سال‌ها پیش روند گفتگو‌هایی موسوم به «فرمت روسیه، ایران، ترکیه، پاکستان و افغانستان» شکل گرفته بود که بر اساس آن پارلمان کشور‌های عضو درباره مبارزه با تروریسم، جرائم سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر و نیز مقابله با تهدیدات منطقه‌ای گفتگو می‌کردند و اینک لازم است این فرمت را احیاء کنیم تا پارلمان کشور‌های عضو بتوانند نقش موثر خود را نشان دهند.
رئیس کمیته بین‌الملل مجلس دومای روسیه رژیم حقوقی دریای خزر را یکی از مهمترین موضوعات مهم ارزیابی کرد و گفت: تصویب نهایی رژیم حقوقی خزر ترسیم کننده حقوق و تکالیف پنج کشور ساحلی خواهد بود. وی گذرگاه ریلی شمال‌جنوب را از دیگر طرح‌های مهمی دانست که در صورت تکمیل و راه‌اندازی کامل می‌تواند به سود منافع ملی ایران و روسیه باشد.
وحید جلال‌زاده با تمجید از زنده نگاه داشتن یاد و نام سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: از اینکه برخی برنامه‌های پارلمانی را بنام این سردار رشید برگزار می‌کنید، از مجلس دومای روسیه قدردانی می‌کنم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایده همکاری پارلمان‌های دو کشور در سفر رئیس مجلس دوما به تهران پیگیری خواهد شد افزود: پارلمان‌ها نقش بسیار موثری در تقویت مناسبات دارند.
جلال‌زاده گفت: تجربه نشان داده است که اگر دو یا چند کشور در موضوعاتی با هم همکاری داشته باشند، سیاست یکجانبه گرایانه امریکا را کنار خواهد زد و سوریه الگویی ارزشمند از همکاری بین ایران و روسیه برای خنثی سازی نقشه و توطئه آمریکا و متحدانش در سوریه بود.

– دیدار با معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا
دکتر وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران که برای حضور و شرکت در پانزدهمین نشست عمومی مجمع پارلمانی سازمان امنیت جمعی به مسکو سفر کرده بود، با آقای «میخائیل باگدانف»، معاون وزیر امورخارجه روسیه دیدار و گفتگو کرد .
در این دیدار موضوعات مربوط به روابط دو جانبه و چندجانبه به ویژه مسائل و تحولات منطقه ای و بین المللی مورد بحث قرار گرفت و بر جایگاه و اهمیت دیپلماسی پارلمانی در توسعه و تعمیق روابط تهران – مسکو در همه ابعاد تأکید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *