آخرین اخبار
دکتر جلال زاده در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه:

یکی از اهداف غربی ها، سوء استفاده از اغتشاشات برای گرفتن امتیازات بیشتراز ایران بود

وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران اظهار داشت یکی از اهداف غربی ها این بوده که در اثنای مذاکرات برجامی با این اغتشاشات بتوانند امتیازات بیشتری را از ایران بگیرند که قطعا با جواب منفی جمهوری اسلامی مواجه خواهند شد.
اشتراک گذاری
18 آذر 1401
کد مطلب : 1890

◀️ به عنوان اولین سوال آیا مجلس و دولت ایران بهترین راه برای مقابله با ناآرامی های اخیر در کشور را توجه به مطالبات حقیقی مردم ایران، که بیشتر آنها نیز به معیشت و اقتصاد مربوط می شود، می داند؟

در تمامی جوامع یک سری مشکلات وجود دارد و اصلا دولت ها برای حل مشکلات سر کار می آیند و برنامه ارائه می کنند، و سعی می کنند مشکلات را حل کنند. ما چند سالی هست به خاطر دلایلی از جمله تحریم ها دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی هستیم. مقام معظم رهبری چند سال پیاپی هم عنوان سال که در ابتدای سال و در نوروز تعیین می کنند را شعارهای حل مشکلات اقتصادی را تعیین و اعلام کردند، این نشان می دهد که رهبری، رئیس جمهور و مجلس متفق القول برای حل مشکلات اقتصادی تلاش می کنند و در جامعه همین مشکلات نمود و بروز خودش را نشان می دهد. شما اگر برنامه های مجلس را در حوزه مسکن، حقوق بازنشتگان، حوزه مالیات بر خانه های خالی و همچنین در حوزه تسهیل در امور کسب و کار عنایت کنید، خواهید دید که مجلس و دولت متوجه این مشکلات هستند و برای رفع آنها دست به اقدام زده اند. انشاالله امیدواریم که رفته رفته این مشکلات کمتر بشود.

◀️ آیا غرب از اوضاع داخلی ایران برای اعمال فشار سیاسی بر تهران در پرونده هسته ای سوء استفاده می کند؟

قطعا تحمیل این اغتشاشات به ملت ایران و پوشش رسانه ای غرب از این اتفاقات اخیر در تهران یکی از اهداف مهم غربی ها برای فشار بر ایران در پشت میز مذاکرات است. ما سال ٨٨ (۲۰۰۹) همین تجربه را داشتیم که وقتی انتخابات سالم در ایران برگزار شد، قبل از برگزاری انتخابات مذاکرات به نتیجه مطلوبی ازسوی هر دو طرف رسیده بود، اما زمانی که این اعتراضات در سطح خیابان ها اتفاق داد، برای موضوعی که هیچ وجهی نداشت، غربی ها از آن سوء استفاده کردند و مذاکرات را تعطیل کردند و به دنبال کسب امتیازات بیشتر بودند که خودشان هم بهتر از همه می دانند که شکست خوردند. در اتفاقات اخیر هم چون دستشان رو شده است و یکی از اهدافشان هم این بوده که در اثنای مذاکرات با این اغتشاشات بتواند امتیازات بیشتری را متوجه غربی ها کنند، که قطعا با جواب منفی جمهوری اسلامی مواجه خواهند شد. ما به هیچ فشار سیاسی تابع نیستیم وبرای آنها امتیازی قائل نخواهیم شد.

◀️ با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان و نیاز غرب به نفت ایران، آیا همانطور که ایران را نیازمند توافق هسته ایی می دانید غرب را نیز نیازمند این توافق می دانید؟

مذاکرات هسته ای برای هر دو طرف منفعت داشت. زمانی مذاکرات برجام با مشکل مواجه شد که ما خواسته های غربی ها را انجام دادیم اما آنها در انجام تعهدات خود صادق نبودند و برجام به یک جاده ی یک طرفه تبدیل شد. وقتی هم که ترامپ از برجام خارج شد، جاده برجام تقریبا تخریب شد، در آن زمان اروپایی ها به ما پیام دادند که ما جای خالی امریکا را برای شما در برجام پر می کنیم، اما این کار را انجام ندادند و علیرغم اینکه در برجام ماندند اما همچنان به نقض عهدهای خود ادامه دادند. پس از روی کار آمدن آقای بایدن این امریکا بود که درخواست برگشت به برجام را داد؛ و جمهوری اسلامی هم اثبات این مدعا را خواستار شد و از آمریکایی ها خواست تا تعهدات قبلی شان را اجرا کنند، تحریم ها باید برداشته می شد و صداقت خودشان در بازگشت به برجام را نشان می دادند. ما مدعی نیستیم که به برجام نیاز نداریم، اما به دنبال کسب منافع ملی حداکثری خودمان در برجام هستیم. اگر این اتفاق نیفتد برجام کاربردی ندارد. قانون راهبردی لغو تحریم ها که در مجلس مصوب شد به دنبال پایان دادن به جاده یک طرفه برجام به سمت غربی ها بود، چون آنها منتفع بودند و ما هیچ انتفاع اقتصادی نبرده بودیم. امیدوارم اروپایی ها و امریکایی ها عاقل باشند و دوباره به مذاکرات برجام برگردند، تا منافع هر دو طرف تامین شود؛ اگر قرار بر این باشد که فقط منافع غربی ها تامین بشود، قطعا جمهوری اسلامی ایران با برجام خدا حافظی خواهد کرد.

◀️ با توجه به شرایط کنونی و پس از انحلال پلیس گشت ارشاد، آیا مجلس به دنبال تصویب قانون جدیدی برای رسیدگی به موضوع حجاب خواهد بود، به ویژه اینکه هیچ نهادی برای نظارت بر اجرای این قانون در کشور باقی نمانده است؟

در همه کشور ها تبعیت از قانون یک اصل است، در حال حاضر در برخی از کشورهای اروپایی که مدعی دموکراسی هستند ورود خانم های با حجاب به مدارس، دانشگاه ها و برخی از مراکز دولتی ممنوع است؛ این قانون آن کشور است و مردم هم آن را رعایت می کنند. در کشور ما هم قوانین بسیاری وجود دارد از جمله اینکه زنان و بانوان باید با پوشش اسلامی در جوامع عمومی و خیابان ها ظاهر شوند. گشت ارشاد یک روش برای اجرای قانون است و هدف نیست، البته میتوانیم روش ها را تغییر داده و اصلاح انجام بدهیم اما به طور قطع بحث پوشش اسلامی چیزی نیست که بتوان از آن عبور کرد و یا به راحتی از کنار آن گذشت، قطعا مجلس در کنار دولت در اصلاح و بهتر کردن روش ها تمام تلاش خود را انجام خواهد داد.

◀️ پایان کار پلیس گشت ارشاد در ایران چه نمودی دارد؟ آیا این عقب نشینی دولت ایران در مقابل مردم و اعتراضات به حساب می آید یا اصلاح اشتباهاتی است که این پلیس در قبال شهروندان مرتکب شده است؟

در سوال قبلی توضیح دادم که گشت ارشاد یک روش برای اعمال یک قانون است و هدف نیست که میتواند اصلاح و بهتر شود. در بعضی از رسانه ها به نقل از دادستان کشور دیدم که نوشته بودند که گشت ارشاد تعطیل شده، من هنوز مستندی از این خبر ندارم. موضوع حجاب مورد حمایت قاطبه زنان و بانوان در ایران است و ممکن است برخی در ایران با این قانون مشکلی داشته باشند که قطعا باید در گفتگو و تفاهمی که در داخل کشور با این افراد انجام می شود این موضوع را به نحوی که هیچ کس احساس فشار و اجبار نکند،حل کنیم اما قطعا کشورهایی که خودشان با دموکراسی کاملا بیگانه هستند و اساسا حقوقی برای زنان قائل نیستند و در گذشته نیز با حقوق زنان بیگانه بودند، نمی توانند در این زمینه نظری داشته باشند پس بهتر است کاتولیک تر از پاپ رفتار نکنند و به قول ما ایرانی ها دایه مهربانتر از مادر نباشند ما خودمان می توانیم با مردممان گفتگو کنیم و برای حل مشکلات راه حل های بهتری پیدا کنیم.

◀️ البته در حال حاضر حرفایی که در ایران زده میشود چه از طرف مجلس چه از طرف مسئولین، این است که انگار می خواهند حجاب را بردارند؛ بخاطر همین میپرسم الان که میگویند موضوع حجاب در دست بررسی است یعنی چه؟

نه، اصلا چنین چیزی نیست و بررسی ایی وجود ندارد؛ حجاب قانون مجلس یا قانون دولت نیست، حجاب در ایران و در اسلام همانند نماز و سایر واجبات یک حکم شرعی است و هیچ قانونی نمی تواند در مورد حجاب وضع بشود. برای ما حجاب همانند نماز است، آیا می توانیم در مجلس قانونی تصویب کنیم که نماز کم یا زیاد بشود؟

◀️ پس حجاب برداشته نمی شود؟

این سوال شما از مشکل دارد، مثل این است که در مجلس تصویب کنیم که ارتش یا سپاه برداشته شود. این اصلا قانون نیست و در اختیار مجلس نیست حجاب هم یک قانون شرعی است؛ ربطی به جمهوری اسلامی ندارد. در زمان قبل از انقلاب هم بسیاری از بانوان ما پوشش و حجاب داشتند. اگر تاریخ تمدن ایران را از هزاران سال قبل مطالعه بفرمایید، خواهید دید که زنان ایرانی در طول تاریخ زنان پوشیده ای بوده اند، لذا دوباره توضیح میدهم ممکن است در روش ها تغییراتی ایجاد شود، اما قانون پوشش زنان در جمهوری اسلامی اصلا مربوط به این دولت و این مجلس نیست و یک قانون شرعی است.
در بسیاری از کشورها زنان و بانوان، خودشان پوشش و پوشیدگی را رعایت می کنند، در همین کشور شما بانوان بسیاری را می بینید که محجبه هستند، مگر ربطی به قانون روسیه دارد؟ این موضوع در بسیاری از کشورهای اروپا هم صادق است.
پیش از این، رهبری عربستان سعودی اعلام کرده بود که درگیری را به شهرهای ایران منتقل خواهد کرد و اخیراً ایران ریاض را متهم کرد که از شبکه های تلویزیونی مخالف ایران علیه نظام ایران استفاده می کند و اعتراضات در کشور را تشدید می کند. آیا فکر می کنید که رهبری عربستان سعودی با دامن زدن به اعتراضات از طریق رسانه های فارسی زبان مانند ایران اینترنشنال به دنبال سرنگونی نظام ایران است؟

عربستان خیلی کوچکتر از آن است که بخواهد درباره تغییر یا سرنگونی نظام ایران تصمیم بگیرد. کشور عربستان یک کشور تابع هست، تابع سیاست های غرب و به عنوان ابزار مالی غربی ها در پروژه اغتشاشات در ایران عمل می کند. عربستان، ایران را از سال های دور رقیب خود می داند، با نگاهی به جنگ های نیابتی که عربستان در منطقه داشته از جمله فشاری که به دولت قانونی سوریه وارد آورد، در حمله ای که به یمن داشت، نقشی که در روی کار آمدن داعش و روی کار آمدن و شکل گیری طالبان داشته؛ بیندازیم متوجه نقش عربستان به عنوان یکی از کشورهای حامی تروریسم در منطقه می شویم، و جمهوری اسلامی دقیقا در جبهه مقابل و در جبهه مبارزه با تروریسم بوده است. ما داعش را از صفحه روزگار حذف کردیم، داعشی که به دنبال تشکیل حکومت شام و عراق بود، الان به عنوان یک گروهک چریکی فعالیت می کند. جمهوری اسلامی کارنامه روشنی دارد. عربستان در توهمات و رویه های خودش به این سمت می رود که به جمهوری اسلامی آسیب بزند، هر چند مقامات رسمی (این کشور) نسبت خودشان را به اینترنشنال رسما تکذیب می کنند، امام مدارکی در اختیار ما قرار دارد که عربستان به این شبکه و شبکه های دیگر و به گروه های اپوزیسون ما در خارج از کشور، به گروه های تجزیه طلب مستقر در اقلیم کردستان کمک مالی می کند. مدارکی در دست ماست که کمک های عربستان را در سال های گذشته و در حال حاضر را به آنها نشان می دهد. من عربستان را اصلا در این اندازه نمی دانم که بخواهد حتی رویا و توهم فروپاشی و سقوط نظام را در ذهنش بپرواند، بارها به عربستان اعلام کردیم که اگر دست از این اقداماتش برندارد قطعا جمهوری اسلامی ایران عمل متقابل انجام خواهد داد.

◀️ آیا اعتراضات اخیر در ایران ناشی از ضعف اقتصاد، اشتباهات دولت و فساد در نهادهای حکومتی است؟ یا اینکه غرب برنامه ای برای شروع جنگ داخلی و نابودی نظام ایران در داخل از طریق رسانه ها و آشوبگران با همان سناریوی سوریه دارد؟

اینکه در داخل کشورمان در حوزه اقتصادی، فرهنگی،اجتماعی مشکلاتی داریم، یک امر طبیعی است اما آیا جامعه ای هست که در آن مشکلی نباشد؟ قطعا مسئولین به دنبال حل این مشکلات هستند. مردم به گروه ها و جریان ها و احزابی رای می دهند که مشکلات آنها را بر طرف کنند. چرا به دولت آقای رئیسی رای دادند؟ چرا به مجلس یازدهم رای دادند؟ چرا افراد را تغییر دادند؟ به علت اینکه به دنبال اصلاح و تحول در امور هستند، بنابراین من نمیتوانم منکر مشکلات موجود در بخش های مختلف کشور شوم اما سوء استفاده غربی ها از این مشکلات برای وارد کردن فشار و ضربه زدن به جمهوری اسلامی، هم در حوزه بین الملل هم در حوزه داخلی، چیزی نیست که بر هیچ فرد و هیچ تحلیلگر منصفی در دنیا پوشیده باشد. انقلاب های رنگی را در چند سال قبل در دنیا خاطرتان هست، غربی ها با مسائل داخلی کشورها، تا آنجایی که تابع آنها باشند، خیلی مشکلی ندارند.

◀️ منظور من در خصوص همین سناریوی سوریه، الان در سوریه می بینید مثل (کشور) شما سلاح آورده اند…

مقایسه جمهوری اسلامی ایران با سوریه در آن مقطع، یک مقایسه مع الفارغ و اشتباه است. جمهوری اسلامی یک نظام مقتدر و با پشتوانه مردمی بسیار بالا است. در دانشگاه تهران در جواب به این سوال که چرا برخی از مسئولین میخواهند فضای کشور را امنیتی کنند، گفتم که با امنیتی سازی فضای کشور مخالفم، و میشنوم که در برخی از سخنرانی ها و برنامه ها میخواهند این وضعیت ایران را با سوریه در آن سال ها مقایسه بکنند و از سوریه سازی استفاده کنند، من کامل با این موضوع مخالف هستم. هیچ شباهتی در وضعیت امروز ایران با وضعیت آن زمان سوریه وجود ندارد. در راهپیمایی ١٣ آبان، بیش از ١٣ میلیون نفر از مردم به خیابان ها آمدند برای اینکه شعار ” مرگ بر امریکا ” را سر دهند، پشتوانه و سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی به میزانی است که فاصله زیادی را با شرایط آن زمان سوریه ایجاد می کند. به همین دلیل اصلا با این حرف موافق نیستم که شرایط به سمت سوریه سازی می رود. در آمریکا هم در دست هر خانواده ای سلاح هست، وجود صرفا سلاح نمیتواند ما را به این نقطه برساند که وضعیت به سمت سوریه شدن می رود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *