آخرین اخبار
نشست مجازی روسای کمیسیون های امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و مجلس ملی نیکاراگوئه برگزار شد.

هر دو انقلاب ایران و نیکاراگوئه همزمان در دو نقطه مهم غرب آسیا و آمریکای مرکزی شروع شدند.

وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست مجازی (وبینار) با خانم ایریس مارینا مونترو رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی نیکاراگوئه گفتگو و تبادل نظر نمود. در ابتدای این نشست مجازی جلال زاده با اشاره به انقلاب ۴۳ ساله ساندنیستی نیکاراگوئه گفت : هر دو انقلاب ایران […]

اشتراک گذاری
26 مرداد 1401
کد مطلب : 445

وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست مجازی (وبینار) با خانم ایریس مارینا مونترو رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی نیکاراگوئه گفتگو و تبادل نظر نمود.

در ابتدای این نشست مجازی جلال زاده با اشاره به انقلاب ۴۳ ساله ساندنیستی نیکاراگوئه گفت : هر دو انقلاب ایران و نیکاراگوئه همزمان در دو نقطه مهم غرب آسیا و آمریکای مرکزی شروع شدند. مردم دو کشور با اهداف استکبارستیزی با آمریکا و عدالت خواهی و برای آزادی ملت ها انقلاب کردند.
وی در همین بخش افزود: شباهت های انقلاب ایران و نیکاراگوئه و مقاومت در راه مبارزه با امپریالیسم الگویی برای ملتهای آزاده جهان است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با مثبت ارزیابی کردن مواضع نزدیک نیکاراگوئه و جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی تصریح کرد: دیدگاه های نزدیک دو کشور در موضوعات بین المللی بستر مناسبی برای توسعه مناسبات فیمابین در عرصه های جهانی می باشد و مجلس شورای اسلامی از هرگونه اقدامی در راستای گسترش مناسبات دوستانه با نیکاراگوئه استقبال و حمایت می کند.

وی صدور بیانیه مجلس نیکاراگوئه در محکومیت اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و حمایت نیکاراگوئه از مواضع ملت مظلوم فلسطین را نشاندهنده استقلال سیاسی و اشتراک نظر دو کشور در مسائل بین المللی دانست.

جلال زاده تبادل هیات های سیاسی و پارلمانی را فرصتی برای ارتقا سطح تعاملات اقتصادی میان تهران و ماناگوا خواند و افزود: علیرغم روابط خوب سیاسی، روابط اقتصادی فیمابین گسترش نیافته است که باید با عملیاتی کردن موافقت نامه های امضا شده و برگزاری هرچه سریعتر کمیسیون مشترک اقتصادی تحرک جدی در این بخش فراهم شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی برقراری خط کشتیرانی میان ایران و نیکاراگوئه را عامل مهمی برای افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری فیمابین ذکر کرد و بر استفاده از توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در بخش های کشاورزی، انرژی، پیشرفت‌های پزشکی و فرهنگی تاکید کرد.

در ادامه ایریس مارینا مونترو رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی نیکاراگوئه، انقلاب ایران را مایه عزت و شرف ملت های آزاده جهان خواند و گفت: مردم نیکاراگوئه با احترام از انقلاب تاریخی مردم ایران یاد می کنند.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی نیکاراگوئه با ابراز خرسندی از ارتقا همکاری‌های سیاسی و اقتصادی میان نیکاراگوئه و جمهوری اسلامی ایران افزود: سفر وزیر نفت ایران به نیکاراگوئه و امضا موافقتنامه های اقتصادی فرصت های بسیاری برای توسعه مبادلات اقتصادی، صنعتی و کشاورزی میان نیکاراگوئه و ایران فراهم کرده است.

مارینا مونترو با قدردانی از اهدا واکسن های ساخت ایران به نیکاراگوئه گفت: پیشرفت‌های پزشکی و بهداشتی و فناوری ایران فرصت سرمایه گذاری های مشترک فیمابین را فراهم و نشاندهنده شکست تحریم های آمریکا بر علیه ملت مقاوم ایران است.

وی با اشاره به بیانیه مجلس ملی نیکاراگوئه در خصوص شهادت سردار سلیمانی تصریح کرد: سردار سلیمانی ژنرال وطن دوست و مبارز ایرانی علیه تروریسم الگویی برای سایر ملت ها در راه مبارزه با امپریالیسم جهانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *