آخرین اخبار

نشست هم‌اندیشی روابط جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به میزبانی شورای روابط خارجی پاکستان در «کراچی» برگزار شد.

سخنرانان در این نشست گسترش تعاملات دو کشور، تحولات منطقه‌ای، چالش‌های جهان اسلام و آخرین تحولات مرتبط با برجام و مذاکرات رفع تحریم را بررسی کردند.
اشتراک گذاری
24 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 3584

نشست هم‌اندیشی روابط جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به میزبانی شورای روابط خارجی پاکستان در «کراچی» برگزار و سخنرانان گسترش تعاملات دو کشور، تحولات منطقه‌ای، چالش‌های جهان اسلام و آخرین تحولات مرتبط با برجام و مذاکرات رفع تحریم را بررسی کردند.

شورای روابط خارجی پاکستان(PCFR)، اندیشکده مستقر در کراچی مرکز ایالت سِند در جنوب این کشور به مناسبت بیستمین سال تاسیس این مجموعه گردهمایی روابط ایران-پاکستان و بررسی چشم‌اندازها و چالش‌ها را با حضور جمعی از دیپلمات‌های سابق پاکستانی، اساتید دانشگاهی و شخصیت‌های خارجی مقیم کراچی برگزار کرد.

#دکتر_وحید_جلال‌_زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به همراه اعضای هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمانان این برنامه حضور داشتند.

جلال‌زاده با قدردانی از حضور نخبگان پاکستانی و همچنین سرکنسول‌های کشورهای دوست روسیه، ترکیه و امارات در نشست هم اندیشی روابط ایران و پاکستان تاکید کرد که زبان فارسی عامل قوی نزدیکی دو کشور همسایه و هر دو کشور مفتخر هستند که یکدیگر را به عنوان اولین کشور به رسمیت شناختند.

وی افزود که همانطور که آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده‌اند، ما هیچ حد و مرزی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه با پاکستان در تمامی زمینه‌ها قائل نیستیم. سران دو کشور در یکسال اخیر ۲ بار دیدار رسمی داشته‌اند و به زودی شاهد دیدار دیگری نیز خواهیم بود.

#نماینده_ارومیه در مجلس گفت: قطعا ما پرونده ویژه‌ای برای توسعه روابط با پاکستان را روی میز مجلس شورای اسلامی قرار خواهیم داد و تمرکز اصلی نیز بر گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور و تشویق دولت‌ها برای استفاده از توانمندی‌های متقابل به ویژه ترغیب بخش خصوصی در راستای شناسایی ظرفیت‌های ایران و پاکستان است.

وی به گوشه‌هایی از مقاومت ملت ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا، تعهد ایران به برجام به رغم خروج واشنگتن و بدقولی طرف‌های اروپایی، ۸ سال جنگ‌ تحمیلی و حمایت غرب و متحدان منطقه‌ای آن از متجاوزان به خاک ایران اسلامی پرداخت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ادای احترام به شهدای محور مقاومت به ویژه سردار سرافراز اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، افزود: رژیم متجاوز بعث عراق با حمایت مالی و تسلیحاتی غرب ۸ سال جنگ را بر ملت ایران تحمیل کرد و ما با میلیاردها دلار خسارت مواجه شدیم اما در چند سال گذشته زمانی که عراق به شدت گرفتار تروریسم و پدیده شیطانی داعش شد، هیچ کشوری جز جمهوری اسلامی ایران به کمک برادران و خواهران عراق خود نرفت و در صدر این یاری دهندگان کسی نبود جز سردار دل‌ها شهید قاسم سلیمانی.

وی تاکید کرد که هدف اصلی انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ نجات از استعمار قدرت‌های استکباری به ویژه تسلط آمریکا بود. امروز ایران اسلامی با فناوری‌های کامل بومی از حریم هوایی، مرزهای خاکی و آبی خود دفاع می‌کند تا جایی که آمریکا و تمامی فناوری‌های فضایی و جنگی آن را به زانو درآورده است.

رئیس هیات پارلمانی ایران در پاسخ به یکی از سئوالات در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌گذاری چین در پاکستان استقبال می‌کند و در ایران همه خواستار یک پاکستان مرفه، توسعه یافته و با ثبات هستند.

وی افزود جمهوری اسلامی ایران هرگز و هیچ کشور ثالثی را در بحث روابط دو جانبه چه با پاکستان و یا دیگر کشورها دخیل نمی‌کند و آنچه برای ما مهم است حفظ و دستیابی به منافع دوجانبه می‌باشد.

«گلزار احمد» رئیس سابق قوه قضائیه پاکستان، «سید حسن حبیب» سفیر اسبق پاکستان در کره شمالی، «عبدالرسول بلوچ» سفیر سابق پاکستان در ویتنام، سرکنسول‌های روسیه، ترکیه، عمان و «احسن مختار زبیری» دبیرکل شورای روابط خارجی پاکستان از دیگر شرکت کنندگان در این همایش بودند.

برخی از حاضران در این نشست نیز پرسش‌هایی پیرامون آخرین تحولات مرتبط با ازسرگیری روابط ایران و عربستان، مسائل جهان اسلام، سوریه، یمن و توافق هسته‌ای مطرح کردند که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مواضع دولت ایران را در این خصوص تشریح کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *