آخرین اخبار

مراسم سالگرد حماسه دوم بهمن در مسجد جامع حاجی پیرلو ارومیه

مرحوم حسنی نماد فرهنگ و امنیت آذربایجان است/ نباید نقش علمای دین در پیروزی انقلاب اسلامی به فراموشی سپرده شود دکتر وحید جلال زاده #نماینده_مردم_ارومیه در مراسم سالگرد حماسه دوم بهمن که شب گذشته در مسجد جامع حاجی پیرلو ارومیه برگزار شده بود ضمن تشریح شخصیت والای حضرت امام خمینی (ره) و نقش بی بدیل […]

اشتراک گذاری
30 دی 1402
کد مطلب : 5621

مرحوم حسنی نماد فرهنگ و امنیت آذربایجان است/ نباید نقش علمای دین در پیروزی انقلاب اسلامی به فراموشی سپرده شود

دکتر وحید جلال زاده #نماینده_مردم_ارومیه در مراسم سالگرد حماسه دوم بهمن که شب گذشته در مسجد جامع حاجی پیرلو ارومیه برگزار شده بود ضمن تشریح شخصیت والای حضرت امام خمینی (ره) و نقش بی بدیل ایشان در بیداری ملت ها و تشریح پایه های دینی انقلاب اسلامی، به تشریح و تبیین حماسه دوم بهمن ارومیه و قیام مسلحانه مردم در برابر رژیمستم شاهی پرداخت و اظهار داشت:
مردم ارومیه در دوم بهمن با تبعیت از علمای دین نظیر مرحوم حاج اقا حسنی برای اولین بار در کشور دست به قیام مسلحانه علیه رژیم ستم شاهی زدند و این حماسه مدیون تبعیت مردم از روحانیتی چون مرحوم حاج آقا حسنی و آیت الله قره باغی و… بود و نباید علما و بزرگان استان که در پیروزی انقلاب نقش اساسی داشتند به فراموشی سپرده شود.
مرحوم حسنی نماد شجاعت، آزادی و انقلاب گیری آذربایجان است، البته در آذربایجان علمای بزرگی زیسته اند و از آن ها نامی فاخر به یاد مانده اما هیچ کدام همچون مرحوم حاج آقا حسنی با اسلحه در برابر دشمن و ضد انقلاب ها نایستاده اند، وی از روز اول برای مبارزه با شاه کمر همت بست و علی رغم این که بخاطر منابر طوفانی علیه رژیم ستم شاهی ممنوع المنبر شده بود، اما دست از انقلاب و اما برنداشت و به مبارزه خود تا آخرین روز ادامه داد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مقاومت مرحوم حسنی و همراهان وی موجب عقب نشینی ارتش رژیم شاهنشاهی از حمله به مسجد اعظم شد، در واقع انقلاب اسلامی قبل از دیگر شهرهای کشور، در ارومیه به پیروزی رسید و مردم ارومیه در ٢ بهمن جشن پیروزی را برگزار کردند.

مرحوم حسنی بعد از انقلاب نیز در مقابله با قائله های مختلف نقش اساسی ایفا کرد و در ارومیه در مقابله با ضدانقلاب ها، در نقده و … در خارج کردن احزاب ضد انقلاب نقش اساسی داشت و وقتی نقده به محاصره ضد انقلاب ها در آمد مرحوم حسنی شخصا به این شهر رفت و وقتی تروریست ها شنیدند حاج اقا حسنی آمده از ترسشان پا به فرار گذاشتند و لذا دشمنان از نام حسنی هم واهمه داشتند.

جلال زاده گفت: حجت الاسلام حسنی جزو نوادر روزگار بود و بعد از انقلاب در مبارزه با انحرافات و جریان های مختلف پیش قدم بود در هیچ یک از سفرهای رئیس دولت اصلاحت به ارومیه به استقبال وی نرفت و در سفر دوم نیز شهر را ترک کرد و در نماز جمعه اولین انتخابات ریاست جمهوری پرده از خیانت بنی صدر برداشت هر چند این سخنان وی به مذاق برخی حاضرین خوش نیامد اما بعدا معلوم شد که واقعا این گونه بوده است و وی اولین کسی بود که در آذربایجان در برابر جبهه خلق مسلمان ایستاد.

وی در ادامه با بیان این که یکی از مولفه های قدرت امنیت است، گفت: مرحوم حسنی نماد امنیت آذربایجان است ، دوبار او را ترور کردند اما موفق نشدند و تیزهوشی او موجب دستگیری ضدانقلاب ها شد. دوبار به منزلش حمله کردند و درواقع مرحوم حسنی حقیقتا در دوران حیات خود شهید زنده بود و نماد امنیت و فرهنگ آذربایجان غربی است و باید کوتاهی های صورت گرفته در خصوص معرفی این شخصیت کم نظیر جبران شود.
دکتر وحید جلال زاده در بخش دوم سخنان خود با اشاره به پرونده اخیر درباره فساد مدیریت شهری ارومیه گفت: انقلاب اسلامی برای مبارزه با اشرافیگری و فساد به وجود آمد. انقلاب اسلامی فاسد نیست بلکه فسادها را کشف می کند و آن ها را محاکمه و محکوم می کند که نمونه آن شهردار اسبق ارومیه بود که خود را قدرتمند ترین فرد استان می دانست اما توسط نظام دستگیر، محاکمه و به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

وی ادامه داد: مهم ترین ملاک برای شناخت فرد انقلابی دوری او و دوستانش از اشرافی گری است و اوائل انقلاب بر این مسئله حساسیت جدی وجود داشت و افرادی هم چون شهید باکری که ساده زیستی و خدمت بدون منتش مشهور است و مرحوم حسنی که فرزندش را بخاطر انقلاب اعدام کردند، افسانه نیستند، واقعیت هایی هستند که باید امروز به مردم تبیین شوند.

#حماسه_۲_بهمن
#مسجد_حاجی_پیرلو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *