آخرین اخبار

دانشجو عنصر بیداری و آگاهی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه دانشجو عنصر بیداری و آگاهی است، گفت: امروزه جریان دانشجویی به نیابت از نبود احزاب فعال در کشور مسیر سختی را در پیش دارد زیرا باید بار احزاب را به دوش بکشداما نباید آدم احزاب باشد و باید نسبت به مسائل کشور حساس باشد. به گزارش […]

اشتراک گذاری
22 آذر 1402
کد مطلب : 5295

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه دانشجو عنصر بیداری و آگاهی است، گفت: امروزه جریان دانشجویی به نیابت از نبود احزاب فعال در کشور مسیر سختی را در پیش دارد زیرا باید بار احزاب را به دوش بکشداما نباید آدم احزاب باشد و باید نسبت به مسائل کشور حساس باشد.
به گزارش سرویس سیاسی آریا به نقل از خانه ملت، وحید جلال زاده در همایش روز دانشجویی تحت عنوان “دانشجو دیروز، دانشجو امروز هفتاد سال با استکبار” که به همت بسیج دانشجویی در دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب برگزار شد ضمن تبریک روز دانشجو، گفت: روز دانشجو، روز آرمان خواهی، مطالبه گری و استکبار ستیزی است؛ بنابراین روز پر افتخاری به شمار می رود و یکی از نقاط عطف تاریخ معاصر است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: یکی از عمده مشکلات جامعه سیاسی امروز ایران، نبود احزاب فعال است؛ البته اگر گزارش وزارت کشور در خصوص احزاب را مشاهده کنید به لحاظ کّمی احزاب بسیاری در کشور داریم اما اکثر احزاب غیرفعال هستند و تعداد احزاب فعال بسیار کم است لذا اگر به دنبال جامعه فعال و پویا هستیم باید احزاب فعالی داشته باشیم.
دانشجویان آرمانخواهی و عدالتخواهی را دنبال می‌کنند
وی در ادامه به کارکرد احزاب اشاره کرد و گفت: احزاب کارکرد های مختلفی دارند ولی دو کارکرد اساسی آن یعنی تولید برنامه و دیگری تربیت نیروی انسانی است اما متاسفانه یکی از مشکلات نبود تئوری اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در احزاب است و همه این موضوعات به نداشتن حزب فعال و پویا بازمی گردد البته در ایام انتخابات برخی از احزاب به طور موقت فعال می شوند.
جلال زاده افزود: در این ایام عمده کارکردهای سیاسی بر دوش جریانات دانشجویی است چرا که دانشجویان به دنبال منافع شخصی نیستند و آرمانخواهی و عدالتخواهی را دنبال می کنند البته این امکان وجود دارد که جریان دانشجویی در یک مقطعی اشتباه کند اما این هم شیرین است زیرا اگر اشتباه وجود نداشته باشد موفقیتی حاصل نمی شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس بیان کرد: دانشجو باید قدرت انتخاب داشته باشد، دانشجو عنصر بیدار و آگاه جامعه است و اگر دانشجو غیر سیاسی شود جامعه آسیب می بیند.
جلال زاده به نقش دانشجویان در جامعه اشاره و عنوان کرد: رسالت دانشجویان مسلمان، فعال بودن و فعال زیستن است، در سال‌های گذشته هر زمان دانشجو حرکت کرده، جامعه نیز رو به پیشرفت بوده است. بنابراین دانشجو و دانشگاه موتور محرک جامعه است. اگر می‌خواهیم جامعه‌ای آباد و آزاد داشته باشیم باید دانشجو در وسط میدان باشد، با انزوا کاری پیش نمی‌رود.
وی افزود: بخش اعظم طرح کرسی‌های آزاداندیشی متوجه دانشجویان است بنابراین دانشجویان پیش قراول پیشرفت دانشگاه‌ها و جامعه هستند البته ناگفته نماند دانشجو باید کار خود را عالمانه و آگاهانه انجام دهد. جریان دانشجویی روحیه حق‌طلبی دارد و باید از حق دفاع کند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: امروزه جریان دانشجویی به نیابت از نبود احزاب فعال در کشور مسیر سختی را در پیش دارد زیرا باید بار احزاب را به دوش بکشداما نباید آدم احزاب باشد و باید نسبت به مسائل کشور حساس باشد. بعضی وقت‌ها برخی از مسئولان اشتباهاتی را می‌کنند که باید جلوی آنها گرفته شود. معتقدم قدرتی که افکار عمومی و جریان دانشجویی دارد نهادهای نظارتی ما ندارند و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد، البته این نقش و یا ظرفیت زمانی به خوبی به بار می نشیند که نسبت به مسائل نگاه عمیقی وجود داشته باشد.
مطالبه دانشجویان باید از سر علم و آگاهی باشد
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: مطالبه دانشجویان باید از سر علم و آگاهی باشد، سوال و نقادی ها به صورت درست طرح شود، به نقدهایی که می شود، باید اشراف داشته باشد. در حقیقت دانشجوی دیروز دانشجوی آگاهی بود و اگر دانشجویان بخواهند جا پای دانشجویانی که انقلاب کردند، از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند و جنگ را پیش بردند بگذارند باید این مهم را با علم و آگاهی به دست آورند. در وهله نخست باید تاریخ خوانده شود چرا که به ما می‌آموزد چه اتفاقاتی در گذشته افتاده است و پس از آن برای آینده چگونه باید تصمیم بگیریم.
وی ادامه داد: جریان دانشجویی در کنار علم آموزی حتماً باید یک سیر مطالعاتی داشته باشد، همین امروز اگر کتاب‌های شهید مطهری خوانده عمل شود بسیاری از مسائل را می توان حل کرد. صحیفه نور و نامه ها و بیانیه های حضرت امام (ره) اگر درست فهمیده شود برای امروز ما راه گشاست .بنابراین دانشجوی امروز حداقل تاریخ این ۴۰ سال را باید مطالعه کند.
جلال زاده بیان کرد: دانشجو می‌تواند مطالبه کند اما دانشجویی که حداقل ۴۰ سال گذشته خود را نمی‌شناسند نمی‌تواند برنامه‌ای برای آینده ترسیم کند. ناگفته نماند که دانشجوی امروز دانشجوی بیدار است و می تواند رسالت خود را ایفا کند شاید در مقاطعی اشتباه کند اما مهم این است که دست نشانده کسی نباشد.
دکتر وحید جلال زاده در پایان سخنان خود به تعدادی از پرسش های دانشجویان پاسخ داد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *