آخرین اخبار
با حضور دکتر جلال زاده برگزار شد

نشست صدای دانشجو صدای حقیقت به همت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

دکتر وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم شریف ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ۱۷ آبان ماه ١۴٠١ در جلسه پرسش و پاسخی که از سوی بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شده بود شرکت و به سوالات دانشجویان پاسخ داد. سوالات مطرح شده از […]

اشتراک گذاری
17 آبان 1401
کد مطلب : 1426

دکتر وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم شریف ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ۱۷ آبان ماه ١۴٠١ در جلسه پرسش و پاسخی که از سوی بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شده بود شرکت و به سوالات دانشجویان پاسخ داد.
سوالات مطرح شده از سوی دانشجویان حاضر در این نشست درباره اوضاع کنونی کشور، ناآرامی‌های اخیر و دلایل آن از جمله خلاءهای قانونی برای برگزاری تجمعات، وضعیت معیشت مردم و ارتباط آن با نا آرامی های اخیر، اعتماد عمومی مردم، اصل و فرع بودن منافع ملّی در گروه‌های مختلف سیاسی، فلسطین و کمک های ایران به سایر کشورهای مسلمان، روابط ایران با جمهوری آذربایجان و برگزاری رزمایش نظامی در مرزهای شمال غرب، دانشجویان بازداشتی، دستاوردهای نهادهای فرهنگی در مسئله حجاب، مردم پایه بودن امنیت و اقتدار ایران و چرایی افزایش قیمت ارز در روزهای گذشته و… بود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ابتدا به ارائه تاریخچه‌ای از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب پرداخت و مشکلات پیش روی این مذاکرات را تشریح کرد. سپس در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره خلاء وجود سازوکار قانونی برای برگزاری تجمعات و اقدامات انجام شده در این زمینه از سوی مجلس گفت: عملاً طی چهل و چند سال گذشته برگزاری تجمعات بدون اخذ مجوز در کشور برگزار شده است و برگزاری تجمع مسدود نبوده است؛ تجمعات مختلفی در صحن دانشگاه‌ها، کارخانجات و حتی شهرهای مختلف برگزار شده است و در آخرین موضوع در زمینه رتبه بندی معلمان کمتر شهری وجود داشت که شاهد حضور تجمع معلمان در مقابل ساختمان آموزش و پرورش نباشد. بهارستان نیز کمتر روزی است که شاهد برگزاری تجمعاتی نباشد.
جلال زاده با تاکید بر اینکه باید شکلی به این تجمعات بدهیم، افزود: البته اگر بهترین نقطه از تهران را هم به برگزاری تجمعات اختصاص دهیم، باز هم تجمع کنندگان برای بیان اعتراض یا مطالبه خود جلوی ساختمان مجلس در بهارستان یا ساختمان ریاست جمهوری در پاستور تجمع خواهند کرد. آن‌ها می‌گویند که ما آمده‌ایم در مقابل این ساختمان‌ها تابلو در دست بگیریم تا وزرا و نمایندگان این تابلوها را ببینند.
وی با تاکید بر اینکه عدد برگزاری تجمعات نه در ماه‌های اخیر بلکه در ایام مختلف در کشور قابل توجه است، گفت: امروز مطالبه‌ای مطرح می‌شود که برگزاری تجمعات قانونی شود؛ در این زمینه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از دوره قبل طرحی را در دست پیگیری دارد که در حال حاضر هفته‌های پایانی خود را طی می کند و امیدوارم تا پیش از پایان سال قانون آن در مجلس تصویب و جهت اجراء به دستگاه‌ها ابلاغ شود.
دکتر جلال زاده در پاسخ به این پرسش که در مسئله حجاب چرا ۳۶ نهاد فرهنگی دخیل و متولی این امر به خوبی عمل نکرده‌اند گفت: پوشیدگی و حجاب زنان ایرانی تنها مربوط به دوران اسلام نبوده بلکه از قبل از اسلام این حجاب و حیا و پوشیدگی در زنان ایرانی وجود داشته است.
وی درباره اینکه نهادهای فرهنگی مربوطه کار خود را انجام داده‌اند یا نه اظهار داشت: از ۱۸ نهاد اصلی گزارش خواستیم و آنها گزارش‌های خود را به مجلس ارائه دادند که برخی از آنها قانع کننده بود، البته درباره عملکرد این نهادها گلایه های بسیاری وجود دارد زیرا نتوانستند عملکرد خوبی داشته باشند و بار تمام آنها بر روی دوش پلیس افتاد. قطعاً در لایحه بودجه سال آینده درباره تخصیص بودجه و ردیف آن برای نهادهای فرهنگی بازنگری خواهد شد و اجازه نمی‌دهیم بیت المال هدر رود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی همچنین در پاسخ به گلایه دانشجویی درباره افزایش قیمت ارز طی روزهای گذشته تصریح کرد: متاسفانه در حوزه اقتصادی اگر به “اقتصاد مقاومتی” عمل می‌شد، امروز شاهد دلار ۳۷ هزار تومانی نبودیم؛ هدف از اقتصاد مقاومتی قطع ارتباط با دنیا نیست بلکه هدف درون زا بودن اقتصاد است.

جلال زاده با اشاره به عملکرد بانک‌ها، اظهار کرد: متاسفانه بانک‌ها در ایران مانع توسعه و پیشرفت شده‌اند که این مورد در جهان بالعکس است؛ بانک‌ها باید از بنگاه داری خارج شوند.
وی در ادامه در پاسخ به اعتراض دانشجویی که گفت «مردم نان ندارند و به همین دلیل از هر بهانه بعضی استفاده می‌کنند و دست به اعتراض می‌زنند»، با بیان اینکه «یکی از علت‌های اغتشاشات اخیر قرار گرفتن در مسیر بهبودی اقتصاد است»، تاکید کرد: بعد از یازده سال که رشد اقتصادی ما منفی بود، امسال این رشد مثبت شد. در دولت قبل تقریباً در حال قطع ارتباط با کشور های همسایه از جمله تاجیکستان و ترکمنستان بودیم، همچنین روابط ما با آذربایجان در رکود قرار داشت اما در این دولت با این کشورها روابط خیلی خوبی پیدا کرده‌ایم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: یکی از علت‌هایی که دشمن به اعتراضات اخیر ورود و طمع کرد این بود که کشور در ریل درست قرار گرفت و به اقتصاد مقاومتی و روابط با کشورهای همسایه توجه شد. در این در حالی است که در دولت قبل ما به وزارت خارجه اشکال می‌گرفتیم که چرا اسم وزارت خارجه به وزارت برجام تغییر کرده است و چرا آمریکای لاتین و کشورهای همسایه فراموش شده‌اند.
جلال زاده ادامه داد: همین جمهوری اسلامی بود که اجازه نداد یک وجب از خاک این کشور به دشمن واگذار شود. قبل از جمهوری اسلامی هر کدام بخشی از خاک را از دست دادند یا تقدیم کردند، اما ببینید جمهوری اسلامی چه نگاهی به خاک کشور دارد.
وی خاطرنشان کرد: ما اگر به فلسطین و کشورهای دیگر کمک می‌کنیم، در کنار حمایت از ملت های مسلمان، بُعد اصلی آن دفاع از منافع ملی کشور ماست.
اگر فرصت می‌دادیم، آیا داعش به ما حمله نمی‌کرد؟ می‌گویند شما گفتید «داعش تمام شد»، بله داعش تمام شد اما آن بحث دولت داعش بود که تمام شد اما گروهک که هیچ‌گاه تمام نمی‌شود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی اظهار کرد: شما اگر سر اسرائیل را خلوت کنید، حتماً تلاش می‌کند درگیری را به داخل خاک ما بکشاند؛ همین الان گروهک کومله را آموزش می‌دهد که در اصفهان عملیات تروریستی انجام دهد. بنابراین دقت کنید که جمهوری اسلامی همواره منافع ملی را در اولویت قرار داده است.
در ادامه این نشست، یکی از دانشجویان ریشه اعتراضات اخیر را «از دست‌ دادن اعتماد عمومی» عنوان کرد و گفت که گروهی از مردم اعتماد خود را به دولت، مسئولین و صداوسیما از دست داده‌اند؛ این دانشجو پرسشی درباره علت بی اعتمادی مردم به صدا و سیما مطرح کرد که دکتر جلال‌زاده در جواب اظهار داشت: آقای جبلی رئیس سازمان صدا و سیما هم در گزارشی که در کمیسیون ارائه دادند به این مطلب اشاره کردند و تاکید داشتند که باید این رسانه را به جایگاه اصلی خود بازگردانند.
وی با تاکید بر اینکه صدا و سیما در افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی نقش بسیار مهمی دارد، گفت: ما یک رسانه ملی داریم که در مقابل یک قرارگاه رسانه‌ای با قریب به ۲۰۰ رسانه فعالیت می‌کند و واقعاً به جنگ رسانه‌ها رفتن سخت است. رسانه ملی باید واقعاً رسانه مردم باشد و صدا و سیما هم حرکت هایی را در مسیر اعتمادزایی آغاز کرده است است و امیدوارم مسیری که آغاز کرده ادامه پیدا کند و اعتماد مردم به رسانه ملی افزایش یابد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به پرسشی پیرامون روابط ایران با آذربایجان و برگزاری مانور نظامی در رودخانه ارس، عنوان کرد: مانورهای نظامی کشورها با اطلاع به کشورهای همسایه انجام می شود؛ یعنی از ۳ تا ۶ ماه قبل پس از تصویب ستادکل نیروهای مسلح، وزارت امورخارجه به کشورهای همسایه اطلاع می‌دهد. بر همین اساس کشور آذربایجان نیز از مانور نظامی ایران اطلاع داشت. این را برای اطلاع شما عزیزان دانشجو عرض می‌کنم که ما آن مانور را برای آذربایجان انجام ندادیم، این مانور برای مخاطب اصلی انجام شد.
جلال زاده همچنین در پاسخ پرسش دیگری درباره رابطه با آذربایجان و دلیل سهل‌گیری نسبت به آذربایجان با توجه به نقش این کشور در عملیات تروریستی شاهچراغ، تصریح کرد: در مورد حضور تبعه آذربایجان و سایر کشورها در علمیات تروریستی دلیل بر دخالت آن کشور در آن عملیات تروریستی نیست، به عنوان مثال در حال حاضر بین نیروهای داعش، اتباع ایرانی هم هستند؛ مثلاً اگر یک تبعه ایرانی در داعش در عراق، سودان یا افغانستان عملیاتی انجام دهد، دولت این کشورها نمی‌گویند که این کار جمهوری اسلامی است؛ حضور تبعه یک کشور در نیروهای داعش به معنی اینکه آن دولت از این تبعه داعشی خود استفاده کرده، نیست، اما حتماً جمهوری اسلامی ایران اعتراض خود را به آذربایجان اعلام می‌کند.
ایشان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نگاه ایران به مسأله قره باغ و درگیری‌های مرزی در منطقه قفقاز، تاکید کرد: در سفر اخیر که آقای رییسی داشت در دیدار با پاشینیان، با جدیت مسأله مخالفت با تغییر مرزهای بین‌المللی مطرح شد؛ پاشینیان می‌خواهد به هر قیمتی بماند و حتی در سفر پلوسی هم به وی گفته شد که تو بمان اما آنجا را به آذربایجان بده، اما در دیدار با آقای رییسی، رییس‌جمهور ما به او گفت که اگر شما هم بخواهید ما اجازه نمی‌دهیم که این اتفاق رقم بخورد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: همین‌طور در دیدار آقای امیرعبداللهیان با وزیر خارجه آذربایجان اخطار قرمز جمهوری اسلامی به این کشور داده شد. بنابراین موضع ما در مقابل آذربایجان نه سهل و مماشات است نه خیلی بیشتر از معمول سخت.
جلال زاده در پاسخ به پرسش دیگری با اشاره به صحبت‌های امام خمینی(ره) درباره اقتدار ایران، گفت: مظهر اقتدار جمهوری اسلامی ایران مردم هستند و مردم ضامن امنیت ایران هستند؛ یعنی اگر برد موشک ها ۱۰ هزار کیلومتر باشد اما ظرفیت مردمی وجود نداشته باشد، موشک به درد نمی‌خورد؛ امام خمینی (ره) هیچگاه در مبارزه با رژیم پهلوی از سلاح استفاده نکرد بلکه به نیروی مردم اعتماد داشتند.
وی تصریح کرد: در اعتراضات اخیر مردم معترض هستند اما با آشوب ها و اغتشاشات مخالف؛ اگر دشمنان فضا را تند نمی‌کردند، قطعاً تعداد جمعیت زیاد می‌شد، اما مردم با آشوب مخالف هستند. در انقلاب ۵۷ معترضان یک پاسبان را کتک نزدند ولی در آشوب های اخیر دیده شد که چه اقداماتی انجام دادند؛ این کار مردم نیست بلکه کار افراد اغتشاشگر بود.
دکتر جلال زاده همچنین درباره دانشجویان بازداشتی، تاکید کرد: در مجلس ششم مصوب شد که نیروهای امنیتی به دانشگاه ورود پیدا نکنند و خود حراست دانشگاه امنیت را برقرار می‌کند که این موضوع تا به امروز حفظ شد، اما خود دانشجویان باید حرمت دانشگاه را حفظ کنند. در اعتراضات اخیر شاهد حرکات و فحش‌های رکیک بودیم.
این را به صراحت می‌گویم که هیچ دانشجویی در دانشگاه بازداشت نشده، شاید در جریان اغتشاشات دیگری در بیرون دانشگاه بازداشت شده اما در داخل دانشگاه اصلاً چنین چیزی نبوده است.
در ادامه، یکی از دانشجویان «امنیت را تنها گفتمانی عنوان کرد که از سوی حاکمیت مطرح می‌شود» و درباره آینده گفتمان امنیت در بسط رسانه‌ای پرسید که دکتر جلال زاده در پاسخ به ایشان با تاکید بر اینکه اصلاً “نباید گفتمان تبیینی خود را امنیتی کنیم” اظهار داشت: نباید گفتمان امنیتی در جامعه حاکم باشد و البته نباید خیلی ساده انگاری کنیم.
جلال زاده با تاکید بر اینکه دشمن به دنبال ضربه زدن و ایجاد عملیات است، گفت: این‌گونه تصور نشود که شهید فخری زاده در یک هفته ترور شد، چراکه ۱۲ سال نام او در لیست ترور موساد بود. درباره حادثه بمب‌گذاری اولی که در نطنز اتفاق افتاد باید بگویم که، حادثه مربوط به یک میز مونتاژی بود شرکتی ۸ سال قبل به نیروگاه فروخته بود؛ این میز بعد از ۸ سال از راه دور منفجر شد و عمل کرد.
وی گفت: ۳۲ سرویس جاسوسی علیه جمهوری اسلامی کار می‌کنند و میز ایران دارند. این شبکه‌های جاسوسی در مقابل وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه قرار دارند. همچنین همین شبکه تلویزیونی متصل به سعودی ها بر اساس برآوردی که ما داشتیم ۲۵۰ میلیون دلار هزینه کرده است. عرض من این است که توجه کنیم که لشکری در مقابل ما قرار دارد، با تمرکز و سرمایه‌گذاری بر روی کشور و جامعه ما مشغول بکار است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه نگاه ایران به همسایگان و به شرق باعث وحشت غربی ها شده است و امروز ایران با مراودات و قراردادهای تجاری با همسایگان، چین و روسیه در حال پیشرفت و بی اثر کردن تحریم هاست افزود: امروز دنیا در حال گذار از نظم قدیمی و درحال ورود به نظم نوین جهانی است؛ باید این را بدانیم آمریکا و اروپا در حال شکست خوردن هستند که اولین آن در اوکراین بود.
جلال زاده تصریح کرد: مشکل اصلی جامعه ما اختلاط سلف دانشگاه ها و موضوعاتی از جمله حجاب نیست؛ ما نباید مشغول موضوعات فرعی باشیم؛ چراکه این خواست دشمن است که ما مشغول فرعیات باشیم و از نظم نوینی که در حال شکل گیری است جا بمانیم. چون آمریکا نمی‌خواهد دولت فعلی عراق به سرکار بیاید و یا توافق مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی شکل بگیرد.
وی در پایان گفت: بعد از این اتفاقات نباید این احساس را داشته باشیم که همه چیز تمام شده است. باید آسیب شناسی شود و اجازه ندهیم که دشمن از این مشکلات سوءاستفاده کند.

نشست صدای دانشجو صدای حقیقت (دانشگاه تهران)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *